Układ wydechowy i najczęściej występujące usterki

Układ wydechowy i najczęściej występujące usterki

 

Układ wydechowy samochodu narażony jest na różne usterki, ponieważ działa w nieprzyjaznej atmosferze – wysokie temperatury, szkodliwe substancje, jest podatny też na uszkodzenia mechaniczne. To powoduje, że usterki układu wydechowego wcale nie są takie rzadkie. Z jakimi z nich właściciele spotykają się najczęściej?

 

Korozja układu wydechowego

Elementy tego układu bardzo czysto ulegają korodowaniu. Rdza odkładająca się na stalowych elementach może doprowadzić do powstania ubytków i nieszczelności, które można rozpoznać po charakterystycznym metalicznym dźwięku pojawiającym się przy wyższych obrotach silnika. Warto też pamiętać o tym, że wraz z rdzą mogą pojawić się też uszkodzenia innych elementów, na przykład gumowych, które podtrzymują w samochodach tłumiki – wtedy słychać stukanie.

 

Usterka zwykle jest naprawiana poprzez załatanie ubytku specjalnymi taśmami albo też wspawanie nowego elementu wolnego od rdzy w miejsce uszkodzenia. W przypadku, gdy elementy są mocno przerdzewiałe, w takim przypadku jedynym rozwiązaniem może być ich wymiana na nowe.

 

Usterki katalizatora i kolektora

Kolektor spalinowy najczęściej ulega uszkodzeniu ze względu na zmiany temperatur – pod ich wpływem mogą pojawiać się na nim pęknięcia, które rozpoznaje się po nierównej pracy silnika i świstach. Na katalizatorze z kolei osadza się sadza, co przekłada się na mniejszą wydajność w odprowadzaniu spalin przez samochód.

 

W takiej sytuacji czysto konieczne jest wymienienie katalizatora lub kolektora na nowy – niestety, jest to dość drogi zakup.

 

Awarie filtrów DPF/FAP i sond lambda

Sondy lambda montowane przy katalizatorze odpowiadają za pomiary składu spalin. Często spotykaną usterką jest przerwanie ich przewodów zasilających, co zwykle widoczne jest w większym zużyciu paliwa i mniejszej mocy silnika. Z kolei filtry DPF/FAP mogą się zapychać.

 

W przypadku awarii zasilania sond lambda zwykle wymienia się kable, ale czasami konieczne jest również zamontowanie nowych elementów. Z kolei filtry DPF/FAP można wymienić na nowe lub też poddać je regeneracji, co jest tańszym rozwiązaniem.

 

Gdy potrzebujesz dobrego serwisu, Warszawa jest jednym z miast, gdzie czeka na ciebie wielu specjalistów. Adresy sprawdzisz online.